Od pěstního klínu k umělé inteligenci

05.05.2025 |Jiří Macháček |esej
Ilustrace © Centrum pro studium a popularizaci středověké vizuální kultury MUNI (Barbora Satranská) 2025

Obecná teorie artefaktu a lidského světa v kostce

Jedna z pozoruhodných vědeckých teorií o lidském světě se nazývá obecná teorie artefaktu. Pokud jste o ní ještě neslyšeli, není to vaše chyba. Touto teorií se totiž explicitně nezabývá žádná konkrétní věd­ní disciplína. Neexistuje-li pro ni správná škatulka, neexistují ani specializované ústavy či univerzitní katedry, kde by se systematicky studovala. Nejsou tudíž k dispozici ani žádní odborníci, kteří by ji vysvětlovali široké veřejnosti – zůstá­vá tak víceméně neznámá.

Již na tomto místě by se netrpělivý čtenář mohl ptát po smyslu čtení o něčem, čím se téměř nikdo nezabývá. Pokusím se ho však přesvědčit o důležitosti teoretizování o artefaktech a jeho strategickém významu pro rezilien­ci lidské společnosti. Tato teorie nám totiž pomáhá lépe pochopit, jak hlubokými transformacemi dnes lidstvo prochází, re­spektive co pro nás tyto změny znamena­jí. K danému tématu se vyjadřuji z pohledu archeologie, která se orientuje přede­vším na specifické artefakty pocházející z minulosti. Při neexistenci speciálního vědního oboru zaměřeného na artefakty obecně se však archeologie může stát dobrým východiskem i pro formulování širší výpovědi o významu artefaktů nejen v minulém, ale i v současném či budoucím lidském světě.

JAK PŘEŽÍT
Slovní spojení „lidský svět“ je pro nás klíčové, neboť si jím kolíkujeme interpretační pole, v němž se budeme pohybovat. Lidský svět je komplementární k přírodě a je tvořen dvěma základními prvky – artefaktem a člověkem. Jeden bez druhé­ho nemůže (prozatím) existovat a dosud tvoří neoddělitelnou jednotu. Zkuste si představit, že by se najednou z vašeho okolí ztratily veškeré artefakty, tedy ony předměty, které lidské bytosti záměrně čili intencionálně vytvořily či fyzicky zpředmětnily, aby jim sloužily k nějaké­mu účelu. Okamžitě by zmizelo křeslo, ve kterém sedíte, dům, ve kterém žijete. Bez potřebných medikamentů by vám nebez­pečně stoupl krevní tlak. Ve světě oproš­těném od artefaktů byste zůstali nazí a bezbranní, vydáni napospas přírodním živlům a dravé zvěři. Moderní člověk by bez svých artefaktů dlouho nepřežil, a to proto, že již nepatříme přírodě a přírodní svět jsme díky svým artefaktům dávno opustili. Bez artefaktů bychom tedy ne­byli tím, čím jsme – lidmi žijícími ve svém vlastním světě, který s pomocí artefaktů aktivně a vědomě utváříme.

Zásadní význam artefaktů v dějinách lidstva si uvědomil již Friedrich/Bedřich Engels (1820–1895), souputník Karla Marxe, který napsal kolem roku 1876 rozsahem nevelkou, přesto zásadní stať s ná­zvem Podíl práce na polidštění opice (Ein­teil der Arbeit an der Menschwerdung des Affen). Podle ní lidé ovládli přírodu díky práci. Učinili ji pro sebe užitečnou, čímž se principiálně odlišili od zvířat. Práce po­dle Engelse počíná zhotovením nástrojů, které nejsou ničím jiným než významnou podskupinou artefaktů. Nejdříve to byly nástroje k lovu a rybářství, zároveň však i první zbraně sloužící k zabíjení jiných lidí. Charakter práce i spektrum arte­faktů se měnily z pokolení na pokolení, k lovu přibylo zemědělství a tkaní textilií, hrnčířství, pak kovovýroba, transport atd. A nakonec i parní stroj, který spustil průmyslovou a následně i sociální revo­luci. Dále Engels před sto padesáti lety nedohlédl. Již tehdy mu však bylo jasné, že díky práci, a tedy i díky artefaktům, byli lidé nuceni vzájemně komunikovat a vytvářet stále složitější společenské or­ganizace. Při tom všem ničili přírodu a při snaze o její ovládnutí opakovaně způsobo­vali ekologické katastrofy, s nimiž se však díky hlubšímu poznání přírodních zákonů i svým artefaktům dokázali vždy nějak vyrovnat.

KAM SMĚŘUJE ANTROPOCÉN
Obecnou teorii artefaktu však nelze zaměňovat za historický materialismus či marxismus, jak by se z citace Bedřicha Engelse mohlo zdát. Její dosah je totiž mnohem větší. Zmiňme v této souvislosti myšlenky archeologa Evžena Neustup­ného (1933–2021), světově uznávaného teoretika, metodologa a hlavního propo­nenta takzvané artefaktuální archeologie, jehož práci v celém svém textu parafrázuji. Dle něj nejsou artefakty pouhými ná­stroji sloužícími k vykonávání práce, jak se ještě domníval Engels, ale mají i svůj společenský význam a symbolický smysl. Hrot kopí tak může být nejen praktickým pracovním nástrojem určeným k lovu, ale zároveň i atributem společenského posta­vení či povolání svého majitele. V případě, že patřil římskému vojákovi jménem Lon­ginus, mohl se dokonce stát významným náboženským symbolem – v podobě Kopí osudu, kterým byl zabit Ježíš Kristus. Každý artefakt byl lidmi zároveň označen i vlastním jménem a stal se tak ideogra­mem či ideofaktem v myšlenkovém světě lidí, kde existoval nezávisle na své fyzické podstatě.

Artefakt lze srovnat s tělesným or­gánem, který však můžeme od těla bez problému oddělit a přesouvat sem a tam mezi lidskými individui. Je prodloužením ruky, která byla podle Engelse základním orgánem vykonávajícím práci. Intencio­nální výroba artefaktů však bezpochyby souvisela i s tvořivostí, a tedy fungováním lidského mozku, jehož komplexní rozvoj artefakty významně ovlivnily.

Lidský svět tvořený artefakty a lidmi představuje podle Neustupného novou fázi planety Země, kterou někteří nazývají antropocénem. Obě složky lidského světa se v něm vyvíjejí paralelně. V jednom ze svých posledních textů však Neustup­ný naznačil, že se připravuje další fáze naší planety, „kterou bude pravděpo­dobně charakterizovat vydělení myšlení z lidského světa“. V roce 2018, tedy před pouhými sedmi lety, kdy jeho text vyšel v časopise Vesmír, ještě podotknul, že jsou tyto tendence „rozvinuty tak slabě, že by bylo nezodpovědné o nich dále spe­kulovat“. Převratný vývoj posledních let na poli umělé inteligence (AI) však vede k tomu, že o externalizaci lidského myšle­ní „spekulují“ nejen vědci a filozofové, ale i průmyslníci, politici, vojevůdci a v poslední době také burziáni vydělávající ob­rovské peníze na akciích firem vyvíjejících AI. Ti všichni vyhlížejí budoucí vývoj lidstva buď s nadějemi, či obavami – podle svého založení.

NA ODCHODU OD ČLOVĚKA?
Umělá inteligence (ARTIficial intelligen­ce) je podle své vlastní definice (Copilot: Microsoft) „nástroj, který rozšiřuje lidské schopnosti“ – tedy ARTEfakt. A jako na artefakt na ni musíme i pohlížet. Má svoji praktickou funkci – řídí auta, překládá texty do cizích jazyků, slouží ve zdravot­nictví a vzdělávání, pomáhá při tvorbě uměleckého obsahu. Také její společenský význam je nepopiratelný – firmy i jednot­livci, kteří ji vyvíjejí či ji dokážou efektiv­ně využívat, získávají obrovské benefity v podobě ekonomického i sociálního kapitálu, kvůli němuž se však dále roze­vírají sociální nůžky uvnitř společnosti. Umělá inteligence již dnes spolurozho­duje takzvané svobodné volby (viz kauza Cambridge Analytica) i vojenské konflik­ty. Možná brzy přijde okamžik, kdy získá také svůj symbolický smysl a lidé se ji po­kusí buď zbožštit, nebo naopak tabuizovat jako disruptivní technologii, která je pro lidstvo smrtelně nebezpečná, což ostatně popsali ve svých románech i významní autoři sci-fi jako Isaac Asimov (Nadace) či Frank Herbert (Duna).

Zcela nová a kvalitativně odlišná situace však nastane až v okamžiku, kdy vznikne obecná umělá inteligence (AGI, artificial general intelligence), která replikuje kognitivní schopnosti člověka. Ta umí v porovnání se specificky zaměřenou AI, která je navržena pro řešení konkrétních úkolů a „jen“ řídí auta či překládá texty, mnohem více. Dokáže chápat, učit se a aplikovat znalosti podobně jako lidé, a má proto potenciál existovat nezávisle na nich. Pokud by se opravdu stala au­tonomní, a někteří věří, že k tomu dojde během několika málo let, byli bychom svědky a přímými účastníky přelomové­ho okamžiku v dějinách lidského světa, dalece přesahujícího veškeré dosavadní objevy a vynálezy. Došlo by k rozpoje­ní dosud nerozlučné dvojice: artefaktu a člověka. Co by to fakticky znamenalo? Zřejmě by přestal existovat lidský svět, jaký známe a jaký zde existoval posled­ních tři a půl milionu let od momentu, kdy náš hominidní předek vzal do ruky kámen a záměrně si ho upravil do podoby první­ho nástroje.

Dosavadní problémy dokázali lidé více či méně úspěšně řešit s pomocí svých artefaktů, které jsou stále sofistikovaněj­ší. Otázkou je, co nastane, až vzniknou ARTEfakty natolik dokonalé, že přesta­nou být tak úplně jejich. Tento okamžik, na který nás mentálně připravovala různá futuristická či dystopická sci-fi díla, ne­musí přijít až někdy ve vzdálené galaktic­ké budoucnosti. Je možná blíže, než jsme doufali. Blíže, než jsme se obávali. •

Autor je archeolog.

05.05.2025 |Jiří Macháček |esej