Těžba, dražba, politika

15.03.2025 |Martin F. Lešák |lokál
Kutnohorská iluminace (detail), konec 15. století, Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora © Milada Studničková, Ivo Purš, Iluminace, Kutná Hora, 2010

Nový život středověkých iluminací kutnohorského dolování stříbra

V Kutné Hoře žije v současnosti přibližně dvacet jedna tisíc obyvatel. Ve středověku však toto středočeské město bylo klíčovým hornickým centrem, které financova­lo chod českého království a kde se razily stříbrné mince – pražské groše. Exploata­ce kutnohorského podzemního bohatství, zejména velkých ložisek stříbronosné rudy, nevedla pouze k prosperitě, měla za následek také vznik řady cechů, pořádků i (před)kapitalistických institucí – důlních společností, které umožňovaly jedincům kupovat těžební podíly.

Právě z těchto no­vých společenských dynamik se v šede­sátých a sedmdesátých letech 15. století – období, kdy byl do staročeštiny přeložen hornický zákoník Ius regale montanorum z let 1300 až 1305 – zrodila potřeba zobrazit aktivity související s těžbou stříbra a horníky jako důležitou součást tohoto spletitého společenského organismu.

Do dnešních dnů se dochovaly tři pozdněstředověké iluminace kutnohor­ského dolování. Nejstarší z nich je ilumi­nace z dílny Valentina Nohy na prvním listu takzvaného Kutnohorského antifo­náře z roku 1471, nacházejícího se v Ná­rodní knihovně v Praze. Druhou najdeme na frontispisu takzvaného Kutnohorské­ho graduálu z devadesátých let 15. nebo počátku 16. století v Rakouské národní knihovně ve Vídni. Poslední se pak da­tuje do konce 15. století a je uložena ve sbírkách Galerie Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře. I když se jedná o jediný list, i tato iluminace byla s nej­větší pravděpodobností původně součás­tí liturgické knihy. Všechny tři zobrazují různé pracovní úkony horníků, na nichž produkce stříbra závisela a kteří našli, jak ukazují diskuse z šedesátých a sedmdesátých let 15. století, vlastní sebevědomí, snažíce se zlepšit své postavení v rámci složitých společenských struktur města. Zároveň, zejména na dvou mladších ilu­minacích, najdeme také procesy drcení, třídění, praní, a nakonec také prodávání rudy. Ražba stříbrných mincí probíhají­cí na Vlašském dvoře je zobrazena pouze na listu z Galerie Středočeského kraje.

DAVID RATH A JAN TŘEŠTÍK ZASAHUJÍ

Právě iluminace z GASKu byla koncem roku 2009 vydražena v aukční síni Sotheby’s v Londýně. Do té doby byla známa především z černobílých reprodukcí, poprvé publikovaných v roce 1929. Čeští politici viděli v myšlence „vrátit“ iluminaci do Čech a začlenit ji do sbírek Galerie Středočeského kraje příležitost k posílení svých politických pozic a vy­užili ji. Získání tohoto pozdněstředově­kého pokladu se tak stalo otázkou presti­že a „celonárodního významu“, jak uvedl mimo jiné tehdejší ředitel GASKu Jan Třeštík pro Český rozhlas. Akvizice je spojena zejména s Davidem Rathem. Tento bývalý ministr zdravotnictví v době dražby zastával funkci hejtmana Středočeského kraje a kromě toho byl poslancem českého parlamentu za ČSSD. Kraji se podařilo iluminaci koupit v draž­bě za zhruba 510 tisíc liber (615 450 liber se všemi dalšími náklady), přičemž politik se dražby podle svých slov účastnil osob­ně jako „ten, který drží pokladnu“ (jak se v prosinci 2009 vyjádřil pro Hospodář­ské noviny). Zatímco politická opozice kri­tizovala využití značných veřejných pro­středků v době finanční krize, Rath byl spolu s Janem Třeštíkem v publikaci o ilu­minaci, kterou GASK vydala v roce 2010, vylíčen – s trochou nadsázky – jako vítězný hrdina. Sám Rath zdůvodnil akvizi­ci prohlášeními „u těchto jedinečných děl půjde cena v příštích letech výrazně nahoru“ a „kdyby to naše děti nebo vnukové náhodou chtěli prodat, tak to proda­jí za mnohem víc“ (pro Kutnohorský deník a pro Novinky.cz). Aktivně se navíc snažil spojit svou osobu s tímto předmětem tak, že v Den české státnosti, 28. září 2010, vystavil jeho kopii ve své vlastní, nově zrekonstruované kanceláři a zpřístupnil ji veřejnosti. Pozdněstředověký umělecký předmět se díky své vysoké ceně a politic­kým důsledkům akvizice stal středem šir­ší veřejné debaty a vzbudil pozornost, kterou by jinak asi přitáhl jen těžko.

STVOŘENÍM TO NEKONČÍ

Tato akvizice je vskutku poutavou epi­zodou, neboť osoby, jež byly ve zmíněné galerijní publikaci z roku 2010 oslavovány za to, že přihazovaly dostatečné množ­ství peněz, se později zapletly do různých skandálů. Rath byl v roce 2012 obviněn z korupce a rok poté odsouzen k několika­letému trestu odnětí svobody. Třeštíkovo jméno se v médiích skloňuje především v souvislosti s několika podvody s umě­ním (nejnovější kauza je z roku 2024).

Cílem zde však není kritika nákupu to­hoto unikátního artefaktu, který se dnes stává zajímavým i v rámci debat o vlivu lidských aktivit na životní prostředí – jevu, jenž zjevně není výhradním výdo­bytkem doby moderní, navzdory jeho rostoucímu rozsahu. Ukazuje nám však jasně, že středověké předměty (stejně tak jako medievalisté, kteří je studují) nezůstávají uvězněny ve středověku. Jsou dále využí­vány, či dokonce zneužívány, v různých, stále se měnících historických kontextech a mohou se tak vynořit i v současných politických a ideologických diskurzech. Je to právě tento jejich potenciál, který vede badatele k novým otázkám, týka­jícím se jejich poststředověkého života. Z někdy až nekonečných debat o datacích a objednavatelích uměleckých předmětů by se snad mohlo zdát, že jejich vznik bylo to nejdůležitější a nejpozoruhodnější, ale často tomu tak není. Stvořením to skuteč­ně nekončí. •

Autor je historik umění.

Kutnohorská iluminace, konec 15. století, Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora © Milada Studničková, Ivo Purš, Iluminace, Kutná Hora, 2010
15.03.2025 |Martin F. Lešák |lokál