Zas tak bezmocní nejsme

Rozhovor s Vladimírem Špidlou
Premiér, který dovedl Českou republiku do Evropské unie, je vzděláním historik, avšak za minulého režimu prošel mnoha zaměstnáními. Jeho postřehy k současné politické i společenské situaci v naší zemi vycházejí nejen ze vzpomínek na naši dynamickou nedávnou minulost, ale i z historických a uměleckých zdrojů.
IF: Pane Špidlo, rád bych začal mírnou provokací. V roce 2004 šel do kin dokumentární film Český sen. Ukazoval, jak se populace dá marketingově přesvědčit, že se otevře supermarket, kde bude všechno za pár korun. Tvůrci přišli s odvážnou tezí, že dobrým marketingem lze prosadit cokoliv, a spojili to s tehdejším vstupem České republiky do Evropské unie. Myslíte, náš vstup do EU byl hlavně marketingovým vítězstvím, nebo šlo o něco hlubšího?
VŠ: Ne, nebylo to marketingové vítězství a ani ten marketing zvlášť velký nebyl. Musím říct, že jsme si velmi dávali záležet, abychom poskytli dostatečné prostředky a podporu pro všechny hlasy, i ty, které nejsou pro Evropskou unii. Byla to osvěta. Ani nevím, jestli úplně úspěšná, protože těsně před rozhodnutím ta čísla nevypadala nijak zvlášť dobře, a pak se to změnilo. Myslím si, že to byl hlubší pohyb a pocit. Rok 1989 byl kombinací politické a sociální revoluce s národněosvobozeneckou revolucí a vstup do unie směřoval oběma směry. Řekl bych, že důležitější byla představa, že se definitivně vymkneme z východní sféry. Bylo to určité zajištění výsledků revoluce.
„Rok 1989 byl kombinací politické a sociální revoluce s národněosvobozeneckou revolucí a vstup do unie směřoval oběma směry.“
IF: Tím se dostáváme k otázce středoevropanství, které míří na Západ. Když se díváme zpět, myslíte si, že můžeme tvrdit, že se střední Evropa, potažmo Česká republika tímto definitivně odpojily od Východu?
VŠ: Je to složité. Když se začnete zabývat střední Evropou hlouběji, zjistíte, že není příliš soudržná. Je rozdíl mezi Polskem a Českem nebo Maďarskem a Českem, i proto, že Polsko i Maďarsko měly své velmocenské období. Je tam jistá nostalgie po době, kdy byli velcí a významní, zatímco my velmocenské sny nemáme, ani jsme je nikdy neměli. Další zkušenost jsem nabyl na jednom semináři OSN, který organizovala myslím Univerzita Karlova. Zabýval se governance ve smyslu strukturálního pojetí a porovnával Česko, Polsko, Rakousko, Maďarsko a Ukrajinu. Zajímavé bylo, že z hlediska governance vyšly Polsko a Ukrajina strukturálně stejně, a my jsme se zásadně lišili, byli jsme blízko Rakousku a Německu. Mě to překvapilo a došel jsem k hypotéze, že kongresové Polsko bylo součástí ruské říše (jako Ukrajina), a když se v moderních systémech 19. století zakládaly tradiční linie governance, mělo tradici právě odlišnou.
IF: To je zajímavé, protože v roce 1991 vznikla visegrádská tehdy trojka, která naopak s havlovským étosem říkala: Jsme si podobní, chceme být Západ, ne Východ, proto naše revoluční hnutí a odtržení od Varšavské smlouvy. Když se příběh vstupu do Evropské unie vypráví, jak jsme ho teď začali, jako příběh odklonu „východního“, komunistického modelu ve prospěch Západu, Evropy a tržního bohatství, zdá se nepochopitelné, jak silné jsou dnes euroskeptické tendence ve střední Evropě. Jak se to mohlo stát?
VŠ: Jak jsem řekl, myslím, že vstup do Evropské unie byl v prvé řadě zajištěním národněosvobozeneckého boje. V druhé řadě představou, že se napojíme na civilizačně významný prvek a že bude postupovat vzestup životní úrovně, ať si o tom myslel kdokoliv cokoliv. Podle mě byl pro vnímání celé transformace zlomový rok 2008, kdy finanční krize přetrhla linii toho pozvolného vzestupu. A najednou, alespoň v Česku, se ukázalo, že ani Evropa není mesiáš: nebesa se rozestoupila, a zase to nebyl on. Lidé si uvědomili, že revoluce skončila, poměry jsou hotové: jsou tu poražení a vítězové. Důležitá věc, která také vyšla na povrch, byla definitivnost výsledného přerozdělení a výsledné struktury, která byla vnímána jako nespravedlivá.
IF: Vidíte, a já měl vždy pocit, že klíčovým momentem pro tento přerod a ekonomické přerozdělení byla devadesátá léta. Nehotová legislativa tehdy dovolila zrození oligarchů a rozdělení populace na dvě poloviny: ty, pro které byl rok 1989 významnou pozitivní změnou, a ty, pro něž tak pozitivní nebyl.
VŠ: Ano, myslím si, že to tak je. Jen rok 2008 přinesl pochopení, že toto je výsledek. Dokud tu byla dynamika devadesátých let s jejich obrovskými změnami, tak pořád byla představa nějakého procesu, ještě nedokončené cesty na Západ.
IF: Takový americký sen.
VŠ: Ano, a že se to podaří, že je možné se někam dostat a že pořád je nějaká naděje. Finanční krize ukázala, že naděje skomírá a aktuální situace prostě odpovídá nové realitě.
IF: Myslíte si, že by to dopadlo jinak, kdyby v roce 2009 vládla sociální demokracie? Topolánkova vláda začala tehdy „škrtat“ a někteří ekonomové tvrdí, že dopad krize byl o to tvrdší.
VŠ: Na takovou otázku samozřejmě řeknu ano. Podíváte-li se na reálnou politiku sociální demokracie, byla nepochybně nedůsledná, protože někdy jsme neměli odvahu, někdy představivost, ale v principu byly základní rysy jasné. Vždy jste viděl, že když byly velké sociální změny, doprovázeli jsme je nějakými sociálními opatřeními. Třeba útlum hornictví. Myslím si, že z určitého hlediska to bylo zorganizováno dobře. Dá se to doložit například tím, že došlo k restrukturalizaci, kdy se z nějakých sto tisíc v uhelném průmyslu přešlo na šest tisíc lidí a k žádné sociální katastrofě nedošlo. Proto vznikaly a fungovaly opravdu velké sociální programy. Byla tu jasná tendence za každých okolností eliminovat sociálně drsné dopady a snažit se, aby lidi byli ve zvládnutelné situaci – aby je to nerozdrtilo, aby se v tom dalo žít a nějak to překonat. To jsme dělali.
IF: A v roce 2008?
VŠ: To bychom bývali byli postupovali zcela stejně. To znamená, že bychom se snažili to tvrdě přehodit na silná ramena a zvládat to.
IF: Vraťme se prosím ještě k průběhu transformace. Někteří autoři naznačují, že jej můžeme číst pohledem postkoloniálních studií. Podle nich byla tehdy střední Evropa do nějaké míry kolonizována kulturně, hodnotově a ekonomicky západním systémem, aby vznikla levná pracovní síla. Z toho a z pocitu podřazenosti by pramenila frustrace, o níž mluvíme. Co si o tom myslíte?
VŠ: Ta situace taková nebyla, to si opravdu nemyslím. Ten problém mimo jiné spočívá v rozpadu sovětského impéria, národněosvobozenecké revoluce ve střední Evropě byly historický proces. Já se vždycky marně snažím vzpomenout na jméno jednoho alžírského historika, který říkal: „Historické procesy jsou v principu neřiditelné.“ Byl to historický proces, který svou dynamikou naprosto překonával schopnost struktur jednat a držet to pod kontrolou. Mnohé vznikalo spontánně. Vstup do Evropské unie byl naopak nejsilnější dekolonizační prvek, protože vstupem do nadnárodní politické integrace jsme získali nástroje, které bychom normálně neměli. Pro neokolonialismus by bylo nejvýhodnější, abychom v Evropě nebyli, protože pro kapitál bychom stejně nebyli nijak daleko a měli bychom daleko menší práva, byli bychom lépe vykořisťovatelní. Z této perspektivy byla Evropa antidotum, samozřejmě ne dokonalé, ale byl to dekolonizační proces.
IF: Spadnutí železné opony je proces, jak říkáte, nezastavitelný a špatně kontrolovatelný. Nicméně po něm existuje několik cest. Poláci začali dříve, pak se zastavili, psali zákony, a pokud vím, v Polsku je minimum oligarchů. Tady naopak transformace proběhla velmi živě a oligarchů, kteří ovládli ekonomiku země, máme celou řadu. Myslíte si, že se ten moment dal zvládnout jinak? Třeba kdyby ekonomickou transformaci řídil Jan Švejnar, a ne Václav Klaus? Nebo jsou dějiny tak fatální, že to jinak nešlo?
VŠ: Myslím si, že to nemuselo takhle dopadnout, že neplatí, že svět je nejdokonalejší z možných světů. Za oligarchizaci opravdu vděčíme Václavu Klausovi tolik, že si to mnohdy ani neuvědomujeme. Základ spočíval v kuponové privatizaci, podle mě to byla gigantická spekulace na pokles. Skupina, která to organizovala, dobře věděla, že v okamžiku, kdy na nelikvidní trh vrhne obrovské množství akcií, půjde jejich cena dolů a v ten okamžik, insideři a ti, kteří měli prostředky, byli schopni je skupovat za zlomky a vytvářet základy těch oligarchických majetků. A ještě to mělo výhodu, že to šlo samo, nikdo za to nemohl, nemusel rozhodovat a tak. Myslím, že to byla vědomá akce, a komu čest, tomu čest.
„Za oligarchizaci opravdu vděčíme Václavu Klausovi tolik, že si to mnohdy ani neuvědomujeme. Základ spočíval v kuponové privatizaci, podle mě to byla gigantická spekulace na pokles.“
IF: Byl tam nějaký vnější tlak? U Ruska se hodně říká, že jeho propad způsobil mimo jiné vnější tlak Mezinárodního měnového fondu, který chtěl, aby transformace proběhla podle plánů Jeffreyho Sachse a ostatních poradců „Západu“. My jsme si to udělali sami?
VŠ: Nemám žádnou zkušenost, kde bych mohl říct, že to bylo pod nějakým tlakem. Šlo o inspirovanou, ale vlastní tvorbu. Jakýsi intelektuální vliv z venku tam jistě byl, ale žádný nátlak. Jediný zápas, u něhož jsem byl, byl pokus privatizovat důchodový systém. To se dělo částečně pod tlakem Světové banky, ale to jsme dokázali celkem snadno odrazit. Lze tedy říct, že transformace proběhla „pod vlivem“, aniž je úplně jasné, jaká byla síla toho „vlivu“, avšak nikoliv pod tlakem.
IF: Takže lze říct, že jádrem československé transformace bylo okouzlení chicagskou ekonomickou neoliberální školou a fakt, že Václav Klaus jí věřil až možná dogmaticky?
VŠ: Ano, byla to naše tvorba, vnitřní dynamika. To je, jako když si vykládáte, že Jugoslávie se rozpadla zvnějšku, ale konflikt tam zrál léta a dospěl do příšerné podoby občanské války. To jim nikdo nenutil, vytvořili si to sami. Stejně tak kuponová privatizace a transformace je naše dílo, to nám nikdo nenakukal.
IF: Rád bych se vrátil ke vztahu českých zemí k západní Evropě. Zajímá mě pocit kulturní podřazenosti, který je od devadesátých let ve střední a východní Evropě znatelný. Vidím to třeba ve vnímání elit, do roku 1989 se disidenti a intelektuálové chápali jako rovnocenná součást Evropy, pak se najednou objevuje pocit méněcennosti vůči Západu. Myslíte, že se ta změna mohla odehrát paralelně s ekonomickými změnami?
VŠ: Myslím, že ano. Majetkové a mocenské rozdělení se založilo v devadesátých letech a je vnímané širokou populací jako nespravedlivé. Je také zvláštní, což si neuvědomujeme, že z hlediska majetkového rozdělení je Česká republika jedna ze zemí, kde je to nejhorší. Je jenom velmi málo srovnatelných zemí. Je překvapivé, že příjmové rozdělení tak výrazné není, tam se držíme víceméně v nějaké základní struktuře, spíš jako méně rozdělená země, ale pokud jde o majetkové rozdělení, tak to je jedno z největších na světě.
IF: Nedaníme majetek…
VŠ: … a to je vnímáno jako nespravedlivé, a to je podle mě ten sociální základ. Je třeba ale také připomenout, že tradičně jsme produkovali středoevropskou kulturu minimálně bilingvní a multikulturní, protože jsme zde měli Němce, židovskou a polskou menšinu a podobně. A za protektorátu a druhé světové války jsme byli velmi ohrožení na existenci a důsledkem bylo, že jsme se radikálně odřízli od německé kultury. A jelikož německá kultura byla pro nás hlavním mostem do západní kultury, odřízli jsme se od západní kultury a vplynuli jsme, z řady důvodů, do východní kulturní oblasti. Kladu si otázku, proč Rusko nebylo nikdy civilizačním pólem, nikdy nedokázalo mít tuto úroveň, ale marnost nad marnost, velká kultura to je. Byli jsme sice omezení a přesměrovaní, ale pořád jsme působili v kulturním okruhu, který byl větší. Potom přišel osmašedesátý a my jsme se s pohrdáním oddělili i od tohoto východního okruhu. Nikdy jsme nebyli tak malý kulturně omezený ostrov. Po těch mnoha letech to najednou spadlo a my jsme na to v zásadě neměli.
IF: Přemýšlím nad tím z perspektivy vědce. Kvalitní věda je do velké míry i otázkou prostředků. Věda je však v České republice od roku 1989 do roku 2025 dramaticky podfinancována, mnoho akademiků má navíc nedůstojný plat. To samozřejmě vytváří v konkurenci západních univerzit nerovné podmínky a pocit méněcennosti. „Malost“, již popisujete, to ještě zhoršuje. Mohla v tom Evropa udělat víc? Šlo systémově rozbít situaci provincie nebo semiperiferie?
VŠ: Základní otázka kulturně, politicky a strategicky důležitá pro Česko zní, že Česko je periferií centra, tak jsem si vždy vykládal tu semiperiferii. A když se podíváte na naši kulturní strukturu, co vidíte? Chrám svatého Víta je mezinárodní gotika, Praha je lautr severoitalské baroko, a přitom k nám gotika přišla kolem začátku 13. století čili o nějakých sto padesát, dvě stě let později, než se jako plnohodnotný styl rozvinula na francouzsko-německém pomezí. Chci říct, že základní politický kulturní pohyb byl ze západu, nebyli jsme samozřejmě hadráři, kteří jen přejímali, a samotné výsledky ukazují nejen na skvělé zvládnutí jednotlivých stylů, ale i na jejich specifické obohacení. V zásadě však lze říct, že v tom úzkém smyslu se ze střední Evropy žádný velký styl nezrodil.
IF: Navrhl bych vám ale protipříběh. Takhle se píší dějiny kultury západní Evropy od půlky 19. století, v době, kdy Západ skrze své kolonie dominuje zbytku světa a přepisuje si minulost tak, aby mu hrála do karet. Neplatí to ale pro všechna předchozí období: třeba drtivá většina technologických invencí ve 12. a 13. století jde z východu na západ. Část našeho pocitu méněcennosti je možná dána tím, že se sto padesát let, od té doby, co máme moderní školství, učíme o tom, jak je střední Evropa nutně závislá na Západu, odkud přicházejí impulzy. Co kdybychom ten příběh změnili třeba tak, že Východ a Západ se po staletí potkávají ve střední Evropě, kde tím pádem vzniká jiná, sebevědomá kultura, která v různých momentech přijímá prvky z jedné nebo z druhé strany a někdy je i sama vydává – třeba v hudbě a kultuře raného novověku? Nepomohl by nám tenhle příběh v tom, abychom se cítili pevnější v kramflecích?
VŠ: Myslím si, že ne, protože by se pro něj nenašel dostatek jednoznačných důkazů, i když nepochybně máte pravdu, že to není tak jednoduché. Je ale dobré vzít v úvahu, že v době, kterou popisujete, například to rané 19. století, je střední Evropa součástí podunajské monarchie a ta má svou vlastní sílu. Ale zase ta návaznost na Itálii, na španělské Nizozemí a tak dál je velmi silná. Myslím si, že z tohoto hlediska ta základní představa, že jsme jenom napodobovatelé nebo příštipkáři, rozhodně neplatí. A právě třeba ta velká středoevropská hudba rakousko-německá, a nakonec česká jsou příklady. Přesto si myslím, že základní politický a kulturní pohyb byl založen na Západě, i když byl významným způsobem moderován zejména podunajskou monarchií. A je úplně jasné, že to byl moment vrcholného multikulturalismu. Koneckonců Mittelhochdeutsch také svým způsobem vznikla v této oblasti.
IF: To vytváří alespoň naději, že multikulturní střed může být místem, kde se věci dějí. Ale dnes se bohužel ve střední Evropě děje spíš triumf iliberalismu. Zajímalo by mě, zda vám to také připadá jako fatální dějinný moment a jestli by nám mohly pomoct právě naše historické kořeny, abychom nespadli do toho iliberálního, orbánovského modelu.
VŠ: Myslím si, že historické kořeny nám moc nepomůžou, protože když se díváte na naše politické dějiny, tak Masaryk a první republika byli takové incidenty. Skutečná charakteristická linie české politiky je politika druhé republiky, ne té první. Mám rád Jaroslava Haška a jeho politické a volební povídky, když si je přečtete, ten obraz je tak strašně blízký, až jste z toho skleslý.
„Mám rád Jaroslava Haška a jeho politické a volební povídky, když si je přečtete, ten obraz je tak strašně blízký, až jste z toho skleslý.“
IF: Až z toho mrazí. To nezní pozitivně.
VŠ: Ne, ale neznamená to, že se jako ve Wyspiańského komedii Veselka nějaká postava válí na zemi a říká: „Kdyby Chopin žil, tak by taky pil.“ Zas tak bezmocní nejsme. Ale myslet si, že existují nějaké zvlášť silné argumenty pro to, že se to tady nemůže stát, je omyl, protože pohyb v té naší, byť menší, ale komplexní společnosti jsou obě linie, a řekl bych, že ta iliberální je pro náš naturel přirozenější. •

Vladimír Špidla vystudoval historii a prehistorii. V minulém režimu pracoval mimo jiné jako archeolog, dělník na pile, v mlékárně či skladu stavebnin. Po Listopadu spoluzakládal Českou stranu sociálně demokratickou, v letech 2001 až 2004 byl jejím předsedou a od roku 2002 do 2004 byl premiérem České republiky. Poté působil jako evropský komisař či předseda Masarykovy demokratické akademie.