Paměť, politická zbraň

15.05.2025 |Andrei Zavadski |esej

Zneužívání vzpomínek na devadesátá léta v Rusku

V Rusku devadesátých let minulého století se vedle sebe ocitly svoboda a nové možnosti i ztráta smyslu a zhroucení dosavadního života mnoha lidí. Součástí každodennosti se staly násilná kriminalita a ekonomická nestabilita, stejně jako (především západní) spotřební zboží, kulturní tvorba a životní styl.

Privilegovanější sociální skupiny, kte­ré žily převážně ve velkých městech, ocenily nově nabytou svobodu slova, pohybu, shromažďování, vyznání i podnikání a vnímaly ekonomické obtíže, včetně těch svých, jako sekundární a dočasné. Ti ale­spoň trochu podnikaví přijali změny, chopili se příležitosti a vydali se na cestu zlepšování životních podmínek. Někteří lidé přišli o život, jiní extrémně zbohatli. Avšak mnoho dalších bojovalo, aby vyšlo s penězi, a jejich absolutní prioritou se stalo fyzické přežití.

Vzpomínky na tuto bouřlivou a vzru­šující dobu se samozřejmě začaly formovat už během samotných devadesátých let, a jelikož paměť je ze své podstaty proces, tyto vzpomínky nezůstaly neměnné. K jejich utváření přispělo mnoho faktorů: kromě samotného vývoje událostí také společenské zázemí a životní zkušenosti daného člověka, dále média a kultur­ní produkce, veřejný diskurz v širším slova smyslu a mnoho dalšího. V tomto komplexním společensko-kulturním procesu hrála významnou roli politická instrumentalizace.

„V devadesátkách zabíjeli lidi a všichni chodili úplně nazí.“ Tyto verše z písně tehdy dvacetileté ruské zpěvačky Mo­nětočky z roku 2018 skvěle ilustrují, jak moc se první postsovětské desetiletí stalo v zemi mytizovaným. Vzpomínky na devadesátá léta jsou v Rusku soustavně používány a zneužívány k prosazování různých politických narativů.

Ilustrace © RE:CENT – Centrum pro studium a popularizaci středověké vizuální kultury MUNI (Barbora Satranská) 2025

Už ke konci devadesátých let začali být lidé v Rusku poněkud rozčarováni z toho, co jim desetiletí nabízelo: z demokracie, svobody i z tržního hospodářství. Život byl těžký, chudoba se prohlubovala a zača­la narůstat nostalgie po pozdněsovětském období. Avšak ani tehdy nebyla devade­sátá léta vnímána pouze negativně. Na počátku nultých let byly postoje široké veřejnosti nejednoznačné a „kolektivní“ paměť odrážela skutečnost, že obyvatelé Ruska prožívali devadesátá léta různě: co pro jedny znamenalo konec života, který dosud znali, jiným přineslo nespočet možností.

Situace se změnila v polovině nultých let, kdy různorodost postojů ustoupila rostoucímu negativismu: průzkum Centra Levada z roku 2006 ukázal, že 61 procent respondentů nahlíželo na devadesátá léta negativně a pouze 22 procent pozitivně. Tato „negativizace“ vzpomínání nevznikla bez vnějšího zásahu: jak pouka­zuje sociolog Alexej Levinson, vzpomín­ky byly značně homogenizovány politic­kými autoritami. Příběh o devadesátých letech jako o období kriminality a ekono­mického kolapsu postupně z dominantní části veřejného prostoru vytlačil ostatní narativy.

Během volební kampaně pro parla­mentní volby v roce 2007 se do oficiál­ního diskurzu dostal výraz lichie děvja­nostyje – „divoká devadesátá“ (v překla­dech do různých jazyků také „bouřlivá“, „tvrdá“, „chuligánská“). Ruské politické vedení proti sobě s oblibou stavělo chaos postsovětské dekády s údajnou stabili­tou let nultých, a z devadesátých let tak učinilo klíčový prvek své politiky paměti. Politoložka Olga Malinova, odbornice na oficiální paměť na devadesátá léta v Rus­ku, analyzovala explicitní i implicitní zmínky o devadesátých letech v proslovech Vladimira Putina a Dmitrije Medveděva. Její výzkum ukazuje, že oba k vy­tvoření jednostranného pohledu na toto desetiletí výrazně přispěli.

Tato politika minulosti měla své dů­sledky. Během následujících let začala být devadesátá léta představována jako ob­dobí politického chaosu a hospodářského kolapsu, a tedy jako kontrast k Putinově stabilitě. To byl první narativ „kolektivní“ paměti na devadesátá léta, který se stal politickým nástrojem a pod jehož tíhou byly komplexní vzpomínky lidí stále více zplošťovány. V průběhu několika následu­jících let tento narativ dále sílil.

Členové opozice v Rusku taktéž používali odkazy na devadesátá léta, a to především během protivládních protestů, jež v letech 2011 a 2012 propukly po celé zemi. Avšak významnější snahy o vytvoření protiváhy k oficiálnímu vzpomínání proběhlo až po potlačení protestů.

V letech 2014 až 2016 se opozice sna­žila v celé řadě mediálních projektů, festivalů, flashmobů, dokumentárních filmů a televizních seriálů představit devadesátá léta jinak, než je ukazoval oficiální narativ. V zásadě šlo o snahu zdůraznit pozitivní aspekty devadesátých let a postavit se tak příběhu, který vyprávěly autority.

Jednalo se především o projekty, které vznikly z iniciativy nebo kolem kulturního časopisu Colta.ru (který je nyní v Rusku zakázán): Muzeum devadesátek, Škola devadesátek a Ostrov devadesátek. Mezi dalšími byla také například Otevře­ná univerzita Michaila Chodorkovského, jejíž první kurzy byly věnovány reflexi devadesátých let, nebo Jelcinovo centrum s muzeem v Jekatěrinburgu. (Jelcinovo centrum je ovšem zvláštní případ, proto­že je úzce napojeno na politické autority: hlavním zdrojem jeho financování byl ruský prezidentský úřad. Tato skutečnost mu však nebránila v prezentování narati­vu, který se lišil od toho oficiálního.)

Způsoby, jimiž zmíněné projekty aktualizovaly vzpomínky, se lišily, ale všechny představovaly jako základní vý­dobytek devadesátých let rozkvět kultury a svobod. Účastníci projektů – většinou představitelé inteligence – vzdorovali oficiálnímu narativu tím, že do centra pozornosti stavěli vzpomínky, jež oficiální narativ opomíjel. Tyto projekty tedy čás­tečně vytvářely a částečně aktualizovaly protipaměť.

Podstatu protinarativu nejlépe ilustru­je citát Alexandra Baunova, novináře, politického analytika a organizátora akcí, jež tento protinarativ šířily. V září 2015 na jednom festivalu Ostrova devadesátek v Moskvě Baunov řekl: „[…] člověk je rozpolcen mezi úkol naprosté poctivosti a úkol postavit se lžím, s nimiž se setkává. […] tento festival se zaměřuje na druhý úkol: nejde o přikrášlování a idealizování devadesátek, ale o jakýsi objektivní roz­hovor.“ Dle Baunova spočívá hlavní obtíž diskuse o devadesátých letech v nutnosti manévrovat mezi mýty, které vytvářejí autority, a živoucími vzpomínkami lidí. To jej vede k tomu, že uznává protivzpo­mínky i to, že si nárokují absolutní pravdu. To je symptomatické. Ve snaze čelit oficiálnímu narativu o poslední deká­dě minulého století se mluvčí Ostrova devadesátek a dalších podobných projektů zaměřovali na svobody a další výdobytky desetiletí, a přispívali tak ke zplošťování komplexnějších vzpomínek lidí. Tyto disentní snahy o změnu režimu a jeho po­litiky paměti z vícero důvodů (jež přesa­hují rozsah tohoto textu) selhaly. Poskytly však přístup, který můžeme vnímat jako druhý narativ „kolektivní“ paměti na devadesátá léta, který se stal politickým nástrojem.

Od začátku ruské celkové invaze na Ukrajinu se spustila nová vlna instrumentalizace devadesátých let, a to jak uvnitř, tak vně Ruska. V poslední době se objevila celá paleta kulturní tvorby: hrané i dokumentární filmy, televizní programy a další. Alespoň dva zde stojí za zmínku: prvním je dokumentární cyklus Pereda­teli (Zrádci, 2024) z produkce spolupra­covnice zesnulého Alexeje Navalného, Marie Pevčich, a jejich Nadačního fondu proti korupci a druhým seriál Neprošedšee vremja (Neuplynuvší čas, 2024), který vytvořilo Jelcinovo centrum ve spolupráci se studiem Lorem Ipsum & Bibury Entertainment.

Desetidílný seriál vytvořený Jelci­novým centrem příliš nový pohled na devadesátá léta nenabízí a ty, kteří narativ centra a jeho muzea znají, nepřekvapí. Dokument se točí okolo role Borise Jelcina v ruské historii a jako jeho klíčový úspěch zdůrazňuje to, že „dal Rusku svobodu“. Příběh je vyprávěn establishmentem, muži z politických a ekonomických elit. Z tohoto pohledu dokument sleduje druhý výše zmíněný narativ „kolektivní“ paměti a nabízí protiváhu k chmurnému oficiální­mu příběhu.

Zrádci jsou mnohem pozoruhodnější. Kromě toho, že tento seriál má miliony zhlédnutí na YouTube, kde byl zveřej­něn v roce 2024 (s anglickými titulky), „rozložil“ ruskojazyčný opoziční internet jak uvnitř země (mimo oficiální veřejnou sféru), tak za hranicemi. Všichni se, jak se říká, pohádali se všemi. Důvodem pravděpodobně nebyly vzpomínky na devade­sátá léta jako takové, ale spíše způsob, jakým byly vetkány do vyprávění, a cíl, kterého autoři chtěli dosáhnout.

Lidové vzpomínky na devadesátá léta v Rusku – a v celém regionu – mají především ekonomický charakter. Extrémní zchudnutí a rychlá kumulace bohatství, riskantní šmelina a šedá ekonomika a prázdniny na Francouzské riviéře či v Hurghadě, divoký úspěch nebo smr­tící pád – to vše existovalo jedno vedle druhého, někdy v rámci jedné rodiny. Později byly tyto odlišné zkušenosti buď vměstnány do oficiálního katastrofického narativu vnuceného ruskými autoritami, nebo odsunuty stranou – popřípadě úplně ignorovány – narativem opoziční inteligence, který kladl důraz na svobodu.

Autoři seriálu Zrádci používají tento ekonomický rámec a příběh vyprávějí zdánlivě z perspektivy „obyčejných“ lidí. Nejenže ukazují přímé spojení mezi deva­desátými a následujícími, nultými roky, ale informují diváky, že tyto dvě dekády ve skutečnosti představují epochu poznamenanou tím, že ruský establishment soustavně a neúprosně okrádal své vlastní spoluobčany. Toto by se dalo chápat jako třetí „kolektivní“ narativ paměti na devadesátá léta. I když tato perspektiva má opodstatnění, tvůrci série ji zjevně instrumentalizují. Používají populistické nálady a silně emotivní způsoby, kterými se snaží diváka vyděsit nebo rozčílit, aby podpořil jejich politický záměr.

Klíčovou otázkou je, kdo ve Zrádcích dostává prostor: kdo má právo na slovo? Příběhy v melodramatickém narativu vypráví hlavně sama Maria Pevčich. Právě ona a pravděpodobně její spolupracov­níci určí identitu „zrádců“. Společenské skupiny, jejichž jménem je toto obvinění vzneseno a na které devadesátá léta do­padla nejtvrději, zůstávají převážně mlčící a odosobněné.

VOLÁNÍ PO ROZMANITÉM PŘIPOMÍNÁNÍ
Devadesátá léta podle vědců způsobila mnoho traumat, která je, jak známo, těžké překonat. Traumatizované společnosti trpí, slovy sociologa Kaie Eriksona, „zásahem do základní tkáně společen­ského života, který ničí vazby mezi lidmi a narušuje původní pocit společenství“. Ruská historie od roku 2000 se zdá být učebnicovým příkladem tohoto tvrzení. Lze se domnívat, že různé narativy o minulosti, včetně narativu o devadesátých letech, které různí aktéři vnucovali oby­vatelům Ruska v posledním čtvrtstoletí, i nadále traumatizují.

Co s tím lze dělat? Autor této eseje volá po tom, aby lidé mohli vzpomínat otevře­ně a svobodně. Paměť je často různými způsoby „používána“ komunitami, skupi­nami, politiky i celými společnostmi. To je skutečnost, nikoliv problém sám o sobě. Problémy nastávají, když je minulost zneužívána, když se lidem vnucují určité interpretace a jiné jsou potlačovány a když je vzpomínání obráceno v dogma. Naklá­dání s pamětí na devadesátá léta v Rusku je pětadvacet let dlouhá historie přesně tohoto fenoménu.

Prostor pro pluralitní vzpomínání má svůj smysl. Vyjádření a sdílení různorodých vzpomínek na devadesátá léta jistě odkryje řadu zkušeností, které je ještě potřeba zpracovat. Vyslovení rozmanitých lidových vzpomínek možná kolektivní trauma Ruska nevyléčí. Avšak může společnosti umožnit traumatické události lépe uchopit, což je předpoklad pro zotavení. •

Autor je historik.

Z angličtiny přeložila Karolina Foletti.

15.05.2025 |Andrei Zavadski |esej